Energie pro organismus díky niacinu.

Proč je niacin tak důležitý?

Přísun niacinu z masa a ovoce

Niacin patří do skupiny B vitamínů. Organismus potřebuje niacin pro metabolismus mozku – reguluje krevní cukr – a také pro buněčné dýchání, svaly a pojivovou tkáň. Mnohé z enzymů, které se podílejí na přeměně energie, potřebují niacin. Niacin má ale i další účinky - pozitivní vliv na náladu, spánek a srdeční tep. A v neposlední řadě pomáhá niacin detoxikovat organismus.

V průběhu těhotenství a kojení je denní potřeba  cca 15 - 17 mg niacinu.

Potraviny s vysokým obsahem niacinu

Mimořádně bohaté na niacin jsou ryby a maso, ale na přísunu niacinu se mohou podílet také vejce, celozrnné výrobky, luštěniny, zelenina a ovoce. Rostlinný niacin se však nevstřebává tak dobře jako niacin živočišného původu. Potěšitelné však je, že niacin je v teple, na světle a na vzduchu relativně stabilní. Při vaření se ho ztrácí pouze asi 20 %. Protože niacin se skládá z aminokyseliny (tryptofan), neuděláte s konzumací produktů bohatých na bílkoviny chybu.

Jak se projevuje nedostatek niacinu

Pravděpodobně nejznámější onemocnění z nedostatku niacinu je pelagra, což znamená něco jako „hrubá pokožka“. Pelagra se vyskytovala již v 18. století v oblastech, kde dominantními potravinovými plodinami byly kukuřice a proso, které mají obě od přírody malý obsah niacinu. I dnes jsou tato onemocnění běžná v zemích třetího světa. V bohatých společenstvích se pelagra již nevyskytuje.

Nedostatek niacinu se může projevit také poruchami spánku a trávicími problémy. Prvními příznaky může být nedostatek chuti k jídlu spolu se suchem v ústech a úbytkem váhy. Mohou se dostavit závratě, bolesti hlavy a mírná zmatenost.