Vitamín B12

Proč je vitamín B12 tak důležitý?

Zdrojem vitaminu B12 je mléko

Vitamin B12 přispívá k tvorbě červených krvinek. Kromě toho se vitamín B12 stejně jako kyselina listová podílí na tvorbě buněk a reguluje růstové procesy v těle. Důležitost vitamínu B12 je evidentní, a to zejména v těhotenství, kdy malé tělíčko vzniká a roste.

Potraviny s vysokým obsahem vitamínu B12

Vitamín B12 se vyskytuje pouze v potravinách živočišného původu jako jsou játra, maso, vejce, mléko a sýry. U přísných vegetariánů (takzvaných veganů), kteří se kompletně vyhýbají potravinám živočišného původu, může akutně nastat nedostatek vitamínu B12. Vegetariáni, kteří konzumují mléčné výrobky a vejce v dostatečném množství, obvykle jeho nedostatkem netrpí.

 

V porovnání s ostatními živinami je vitamín B12 dostatečně odolný vůči vnějším vlivům a organismus ho vyžaduje pouze v malém množství,  i když pro život nezbytném.

Jak se projevuje nedostatek vitamínu B12

V laboratoři se nedostatek vitamínu B12 zjistí podle menšího množství červených krvinek v krvi. Kromě toho nastávají problémy s tvorbou nových buněk a neurologické poruchy. Prvními příznaky jsou obecné symptomy jako jsou slabost, bledost, bušení srdce a dušnost a člověk se také rychleji unaví.