Kyslík díky železu

Proč je železo tak důležité?

Maso je dobrým zdrojem železa

Železo dodává matce i dítěti životně důležitý kyslík. Velká část železa je neustále zaměstnána transportem kyslíku z plic do krve a do všech ostatních orgánů, zejména mozku. V průběhu těhotenství matka dodává dítěti zásoby železa pro první čtyři měsíce života. Až teprve potom bude novorozenec schopen vytvářet si železo sám, nezávisle na matce.

 

V průběhu těhotenství se potřeba železa zdvojnásobí. Důležitý je příjem zejména ke konci, kdy dítě rychle roste. Správné množství železa je tedy optimální podporou pro dobrý start do života.

 

Jedno nahlédnutí do těhotenského průkazu poskytuje údaje o přísunu železa pro matku. Důležitá je hladina hemoglobinu, tedy obsah červeného krevního barviva. Pokud je hladina vyšší než 12 g/dl (g%), je dodávka železa v pořádku. Hladina pod 12 g/dl (g%) se považuje za kritickou.

Potraviny s vysokým obsahem železa

Není železo jako železo. Bývá obsaženo jak v zelenině, tak v potravinách živočišného původu. Tělo si lépe poradí s železem živočišného původu, protože vstřebávání železa ze zdrojů nemasité potravy je obtížnější. Z toho důvodu mají vegetariáni často problémy s přísunem železa. Existují však způsoby a prostředky, jak hladinu železa zvýšit. Vitamín C pomáhá Vašemu organismu vstřebat více železa. Pro nejlepší využití potravy je řešením kombinace obilnin bohatých na železo s potravinami, které dodávají vitamín C, jako je například ovoce nebo ovocná šťáva. Proto je v salátové zálivce tak důležitá trocha citrónové šťávy, a proto má v müsli důležitý význam ovoce.

 

Existují ale i nepřátelé železa: kyselina tříslová blokuje příjem železa. Je obsažena v černém čaji, kávě a červeném vínu.

 

Bohaté na železo jsou luštěniny, ovesné vločky a maso. Velké množství cenného železa dodávají také meruňky.

 

Mýtus o špenátu byl již uveden na pravou míru. Dříve se mělo za to, že špenát je extrémně bohatý na železo. Dnes je jasné, že špenát je bohatý zdroj železa, ale ne do té míry, jak se původně předpokládalo. Sto gramů špenátu obsahuje asi 3 – 4 mg železa.

Jak se projevuje nedostatek železa

Nedostatek železa má své následky: Příznaky zahrnují únavu a bolest hlavy a projevují se i poruchami spánku a nevolností. V extrémních případech může nastat anémie, tj. chudo