Nárůst váhy v těhotenství je individuální

Nárůst váhy v těhotenství je individuální.

Mnohé budoucí maminky si kladou otázku, kolik kil navíc mohou přibrat. Obecné pravidlo neexistuje, protože každé těhotenství má jiný průběh.

Žena, která byla před těhotenstvím spíše hubená, si nemusí s nárůstem váhy dělat  vážnější starosti. Pokud je BMI index (Body Mass Index)* před těhotenstvím pod hranicí 18,5, doporučuje se v těhotenství váhový přírůstek 12,5 – 18 kg. U žen s normální váhou (BMI 18,5 – 24,9) by se váhový přírůstek měl pohybovat mezi 11,5 – 16 kg. Ženy, jejichž index BMI byl před těhotenstvím 25,0–29,9, by měly být opatrné, aby nepřibraly příliš (doporučeno asi 7 – 11,5 kg).

Ale nepřehánějte to

Pokud se začnete řídit výhradně údaji na váze, moc si nepomůžete. Váš gynekolog vám zkontroluje při každé pravidelné prohlídce váhu a hodnotí, jestli je v pořádku. Dbejte na jeho doporučení.  Běžně se zvyšuje potřeba kalorií až od 4. měsíce těhotenství, a to asi o 250 kalorií. Ale potřeba nezbytných vitamínů a minerálních látek stoupá již od začátku těhotenství. Dbejte proto na vyváženou stravu v průběhu celého těhotenství a také v období kojení. Další informace ke zvýšené potřebě živin v těhotenství

Mnohé ženy trpí v prvních třech měsících nevolnostmi a zvracením, takže nárůst váhy asi nebude problémem. Některé ženy dokonce v tomto období zhubnou.

Ve druhém a třetím trimestru těhotenství bude týdenní přírůstek váhy mezi 300 - 500 gramy (v závislosti na Vaší váze před těhotenstvím). Krátce před porodem mohou energetické požadavky opět poklesnout, protože Vaše schopnost pohybu je omezená. Ale stále platí stejná zásada: Skutečné množství potřebné energie se u každé těhotné ženy liší.

Během těhotenství je dieta absolutní tabu!

To, že máte před těhotenstvím nadváhu, neznamená, že nyní máte hubnout, protože by to mohlo omezit přísun živin dítěti. Kromě toho se při dietě – podobně jako při kouření – dostávají škodliviny vyloučené dietním režimem do krevního oběhu matky, a to znamená i k nenarozenému dítěti.

* BMI = Body Mass Index (index tělesné hmotnosti):  poměr tělesné váhy a výšky

Výpočet: Tělesná hmotnost (v kg) dělena tělesnou výškou na druhou (m2). Například: 60 kg : (1,60 m)²= 23,4 kg/m². Index BMI pro ženy s normální váhou je 18,5 – 24,9 kg/m².