11. týden těhotenství (11. TT): roste jako z vody

Kolik měří a váží dítě v 11. týdnu těhotenství?

Miminko ve vašem bříšku měří 3,7 až 4,1 centimetru a váží přibližně 8 gramů, tedy stejně jako menší limetka. Je sice ještě malinké, ale na ultrazvukové obrazovce už lze jasně rozeznat jednotlivé části těla. V nadcházejících týdnech poroste „jako z vody“ a v rychlém tempu bude procházet obrovskými změnami.

Vývoj dítěte

Začíná nejintenzivnější fáze růstu. Během následujících tří týdnů se délka miminka téměř zdvojnásobí.

V 11. týdnu těhotenství se zdokonalují všechny vnitřní orgány. Do značné míry jsou už vyvinuté vnější pohlavní orgány a v průběhu následujících týdnů se budou dále vyvíjet. Přestože o pohlaví vašeho potomka bylo rozhodnuto již při oplodnění, bude ještě nějakou dobu trvat, než se dozvíte, zda čekáte holčičku nebo chlapečka. Zatím vám lékař potvrdí, zda se vám narodí jedno dítě nebo dvojčata.

Prstíky na rukou a nohou již nespojuje kožní blána, jsou zcela volné. Dítě si s nimi hraje, umí si dát palec do pusy a cucat ho. V 11. týdnu těhotenství se také zjemňují tvary těla a rysy obličeje. Nosík a rty jsou již vyvinuté, ale jejich vzhled se bude postupně měnit. Ouška, která se předtím nacházela výše, se nyní posouvají do stran – tedy do míst, kde je máme i my už narození. 

Urychluje se tvorba kožních buněk, vytvářejí se nové vrstvy kůže s pevnější tkání. Pokožka, tedy vrchní část kůže, je díky tomu méně průsvitná. Ve druhé vrstvě pokožky se vytvářejí vlasové kořínky, z nichž přibližně ve 13. týdnu těhotenství začnou vyrůstat jemné chloupky bez pigmentu. Toto ochlupení se nazývá lanugo a jeho úkolem je chránit nenarozené dítě. Postupně pokryje téměř úplně jeho trup, končetiny a hlavičku. Ke každému vlasovému folikulu vede mazová žláza, která produkuje kožní maz. Tato látka obsahuje mimo jiné tukové buňky a nepropouští vodu. Díky lanugu se kožní maz lépe přichytí k pokožce a vytvoří na ní ochranný filtr. Kombinace lanuga a kožního mazu je důležitá – zabraňuje vysychání jemné dětské pokožky v plodové vodě. Poskytuje dítěti rovněž dobrou tepelnou izolaci a ochranu před vibracemi, zvuky a tlakem. Na konci těhotenství lanugo zmizí, protože už není zapotřebí.

Co se s vámi děje v 11. týdnu těhotenství?

Cítíte se už mnohem lépe? Většinou ano. Pravděpodobně vás již netrápí nevolnosti a riziko samovolného potratu se výrazně snížilo. Jste uvolněnější, méně psychicky napjatá. Pravděpodobně jste již začala přemýšlet o tom, kdy a jak tuto radostnou novinu oznámíte rodině a přátelům – pokud jste tak ještě neučinila. Jste prvorodička? V takovém případě si jistě velmi pečlivě všímáte své postavy a určitě pozorujete, že si vašeho těhotenského bříška zatím nikdo cizí nevšímá. Pokud čekáte druhé nebo třetí dítě, může být vaše bříško již viditelnější. Ale nemusí. Reálně jste již pravděpodobně trochu přibrala, protože vaše tělo začíná ukládat zásoby. Nebojte se, po porodu zmizí, stačí, když začnete víc kontrolovat svůj jídelníček. Také kojení vám pomůže dostat se zpět do formy. Koneckonců nejpřirozenější forma výživy dítěte vyžaduje hodně energie – a tu si tělo začíná ukládat. Mnoho žen právě během intenzivního období kojení hodně zhubne.

Můžete mít tyto příznaky

Bolesti zad a v podbřišku

Cítíte napětí v podbřišku? To souvisí s růstem dělohy a tlakem na její závěsný aparát. Možná vás bolí záda, zejména vsedě nebo při jednostranném zatížení. I v tomto případě je příčinou uvolnění a větší pružnost šlach, které se tak připravují na zvyšující se tělesnou hmotnost. Věnujte se lehkým sportovním aktivitám zaměřeným na posílení těla a jako prevenci bolesti. Cílená cvičení mohou tyto potíže a bolesti zmírnit.

I porod je vyčerpávající – budete na něj potřebovat dostatek síly, vytrvalosti a výdrže. Fyzická aktivita je v těhotenství opravdu důležitá. Sportovala jste před otěhotněním? Pokračujte, nemáte důvod přestat se hýbat. Těhotenství není nemoc. *Jestliže jste dříve nebyla zvyklá pravidelně cvičit, pečlivě zvažte, jaká fyzická aktivita vám bude vyhovovat. Jezděte méně autem a veřejnou dopravou, choďte pravidelně na procházky, plavejte, zaplaťte si hodiny těhotenské gymnastiky nebo jógy.

*Poraďte se s gynekologem nebo porodní asistentkou, jaký druh pohybové aktivity je pro vás vhodný.

Napětí v prsech

Nedá se nic dělat, ještě několik týdnů budete muset snášet bolestivé napětí v prsech a přecitlivělost bradavek. Ve druhém trimestru, kdy je vývoj mléčných žláz dokončen, by tyto nepříjemné pocity měly ustoupit. Prsa již budou připravená na kojení po narození dítěte.

Potravinová pyramida pro těhotné a kojící ženy

V 11. týdnu těhotenství se zaměřte na výživu. Ve stravě byste měla mít stále více vitamínů, minerálů a stopových prvků – budete je potřebovat nejen vy, ale i rychle rostoucí dítě. Se správnou stravou vám poradí váš gynekolog, výživový poradce, případně porodní asistentka.

Základem potravinové pyramidy pro těhotné ženy jsou nápoje. Zajímá vás, jaké nápoje jsou pro vás ideální? Je to jednoduché: voda, neslazený nebo mírně oslazený čaj a ředěné, nejlépe domácí a z ověřených zdrojů vyrobené ovocné a zeleninové šťávy.

Druhý stupeň pyramidy tvoří ovoce a zelenina, zejména luštěniny. Denně byste měla zkonzumovat až šest porcí ovoce a zeleniny. Pokud tolik nezvládnete, nedělejte si starosti.  Započítávají se i kombinace s jinými potravinami, například salát k obědu nebo večeři, smoothie, ovocné a zeleninové šťávy.

Třetí úroveň potravinové pyramidy představují sacharidy, tj. složené cukry. Patří sem brambory, rýže, těstoviny a samozřejmě chléb a obilninové výrobky, nejlépe celozrnné. V běžném životě ani v těhotenství to se sacharidy nemusíte přehánět, ale vaše tělo a dítě je nyní potřebují. Ráno si například dejte müsli s ovocem, k obědu brambory nebo těstoviny jako přílohu a večer kousek chleba se zeleninou. Pokud trpíte celiakií, měla byste se samozřejmě přísně vyhýbat obilovinám a dalším potravinám a jídlům, které obsahují lepek.

Čtvrtá úroveň potravinové pyramidy pro těhotné zahrnuje mléko a mléčné výrobky. Do konce třetího měsíce byste měla konzumovat tři porce denně. Od čtvrtého měsíce potřebuje tělo více vápníku, proto se doporučují čtyři porce. Pokud trpíte intolerancí laktózy, tj. nesnášíte mléčný cukr, nahraďte mléko probiotickými jogurty, zakysanými mléčnými výrobky a acidofilními mléky. Probiotické bakterie v nich obsažené zpracují mléčný cukr tak, aby vám neškodil. Pokud se mléka nechcete vzdát, vyzkoušejte tablety nebo kapky obsahující enzym laktázy. Nejprve se však poraďte se svým lékařem nebo lékárníkem. Dávejte pozor, abyste nezaměnila nesnášenlivost mléka, která souvisí s trávením, s alergií na mléko, která souvisí s imunitním systémem. Ta se projevuje mnohem bouřlivěji a patří do rukou imunoalergologa.

Potraviny, které byste měla jíst v menším množství, jsou uvedeny na pátém stupni potravinové pyramidy. Patří sem maso a ryby, jež obsahují živočišné bílkoviny. Maso by mělo obsahovat co nejméně tuku a lze si ho dopřát dvakrát týdně. Nikdy nekonzumujte syrové maso. Obsahuje také patogenní bakterie. Proto vždy dbejte na důkladnou tepelnou úpravu. Ryby můžete jíst častěji, ideálně třikrát týdně.

Na šestém stupni jsou tuky, jako jsou máslo a oleje. Místo kravského másla zvolte raději rostlinný olej – olivový, slunečnicový, dýňový nebo makový. Doporučené množství je jedna až dvě polévkové lžíce denně. Olejem můžete ochutit zeleninový salát nebo ho použít na přípravu jídel na pánvi. 

Na sedmém, nejvyšším stupni pyramidy se nacházejí potraviny, které byste si měla dopřávat jen příležitostně. Nejlépe však uděláte, když se jim v těhotenství zcela vyhnete. To se týká i sladkostí nebo slaných pochutin. Neodoláte sladkostem? Dejte přednost kvalitní hořké čokoládě nebo ovoci, ale nejlépe dopoledne. Zkuste večer při sledování televize vyměnit slané tyčinky, oříšky nebo lupínky za křupavou mrkev nebo kedlubnu.

Náš tip

Zpočátku můžete mít chuť na slaná a vydatná jídla. Nedělejte si příliš velké starosti, vaše tělo vám řekne, co potřebuje. Brzy tento pocit zmizí a vy se vrátíte ke zdravé stravě.

Další tipy a informace o zdravé výživě v těhotenství naleznete zde.

Nejlepší tipy ve zkratce

  • Vypijte dva litry tekutin denně – pravidlem je vypít jednu sklenici každou hodinu, když jste vzhůru. Střídejte vodu, která může být ochucená mátou, hřebíčkem, citronem, nebo dokonce malým bobulovým ovocem s různými druhy čaje. Neslaďte je nebo je slaďte minimálně.
  • Kupte si těhotenskou kuchařku, kde najdete kreativní, ale vyvážené recepty a tipy na jídlo.
  • Snažte se jíst čerstvé ovoce a zeleninu, nejlépe sezonní z trhu nebo od místních dodavatelů.
  • Přemýšlejte o tom, při jaké příležitosti byste chtěla svým blízkým sdělit úžasnou zprávu o svém těhotenství.

Zeptejte se lékaře nebo porodní asistentky

Mám potravinovou alergii / histaminovou / laktózovou intoleranci. Co mohu jíst, aby to dítěti neublížilo?

Pokud trpíte potravinovou alergií, alergií na mléko, histaminovou nebo laktózovou intolerancí, poraďte se co nejdříve s imunoalergologem nebo odborníkem na výživu. Může se stát, že potraviny, které obsahují cenné živiny pro vás i vaše dítě, vám škodí. Pokud vám hrozí jejich nedostatek, měla byste je nahradit jinými. Nebojte se, téměř všechny důležité složky stravy lze nahradit.