14. týden těhotenství (14. TT): chcete vědět, co to bude?

Jste ve 14. týdnu těhotenství, ve 4. měsíci těhotenství a konečně jste zahájila 2. trimestr. Víte, že měsíce v něm jsou považovány za nejkrásnější období těhotenství? Vaše tělo se již přizpůsobilo velkým změnám, průvodní potíže ustoupily a vy jste plná energie.

Kolik měří a váží dítě ve 14. týdnu těhotenství?

Vaše ratolest dorostla ve 14. týdnu těhotenství přibližně do 8 centimetrů, tedy do velikosti broskve. Váží asi 31 gramů, což je přibližně hmotnost poloviny broskve.

Vývoj dítěte

Ve 14. týdnu těhotenství se dále vyvíjejí rysy obličeje. Nadrozměrná hlavička již neroste tak rychle a vizuálně se více přizpůsobuje ostatním tělesným proporcím. Oči jsou již na správném místě – uprostřed obličeje. Uši se posunuly do stran, výše ke středu hlavy a jsou nyní v optimální poloze.

Už jste se rozhodla? Chcete vědět, co to bude, nebo se necháte překvapit? Vývoj pohlavních orgánů v tomto týdnu značně pokročil a váš gynekolog by již mohl poznat pohlaví dítěte. Pokud to nechcete vědět, měla byste mu to od teď při každém ultrazvukovém vyšetření připomínat. Platí to však i naopak: ne vždy je možné určit, zda se jedná o mužské, nebo ženské pohlavní orgány, protože dítě je velmi aktivní a neustále se pohybuje. Často je zakrývají nohy. Nebuďte tedy zklamaná, pokud stále nevíte, jestli své těhotenství vidíte spíše v růžové, nebo modré barvě, a stále musíte tápat při výběru pěkného chlapeckého, nebo dívčího jména.

Dítě polyká plodovou vodu, čímž si trénuje polykací reflex. Částečně začíná fungovat i vylučovací systém. Močový měchýř se plní plodovou vodou, takže se drobeček občas „vyčůrá“. Vlastní vylučování však probíhá přes placentu prostřednictvím krevního oběhu matky. Výměna probíhá každé tři hodiny. Dítě si stále intenzivněji a cílevědoměji cumlá paleček. Tím se u něj procvičuje sací reflex, který bude potřebovat po narození, až začne pít mateřské mléko.

Co se s vámi děje ve 14. týdnu těhotenství?

Většina příbuzných a přátel již ví, že jste v jiném stavu. Muselo být těžké nesdělit jim tuto radostnou novinu hned. Ve 14. týdnu byste měla definitivně informovat i svého zaměstnavatele. Oficiální potvrzení o těhotenství v těhotenském průkazu vám zaručí ochranu těhotných žen a vlastně i nenarozeného života před potenciálně rizikovým pracovním prostředím.

Mějte už teď na paměti, že podle zákoníku práce se mateřská dovolená vztahuje pouze na zaměstnankyni, nikoli na osobu samostatně výdělečně činnou nebo na volné noze. Žen ve svobodných povoláních a v podnikání přibývá, proto si pro jistotu ověřte svou situaci, abyste nebyla při nástupu na mateřskou zaskočená přísnými paragrafy. Jako živnostnice máte nárok na mateřskou dávku po splnění zákonem stanovených podmínek. Když jste sama sobě zaměstnavatelkou, vaší výhodou naopak je, že si můžete určovat pracovní dobu a prostředí, tak jak vám to vyhovuje. Vyhraďte si malé přestávky na odpočinek, jídlo a krátké cvičení. Pokud máte sedavé zaměstnání, pořiďte si kvalitní kancelářskou židli a ergonomické pomůcky potřebné pro práci u stolu a počítače. Jde přece o vaše zdraví a vývoj vašeho dítěte.

Zde si vypočítejte nástup na svoji mateřskou dovolenou.

Můžete mít následující příznaky

Přibírání na váze

Nelze přesně naplánovat, kolik kilogramů přiberete. Jediné, co je jisté, je to, že se průběžně zakulacujete. Do 25. týdne těhotenství je to asi 250 až 300 gramů týdně, pak až do 40. týdne těhotenství 400 až 500 gramů. Celková hmotnost, kterou budete mít na konci těhotenství, se rozdělí takto:

  • objem krve matky: 1 500–2 000 gramů,
  • voda v tkáních: 2 000–3 000 gramů,
  • plodová voda: 1 000–1 500 gramů,
  • hmotnost dělohy: 1 000–1 500 gramů,
  • hmotnost prsou: 500–1 000 gramů,
  • zásoba tuku a bílkovin: přibližně 1 900 gramů,
  • hmotnost dítěte: 3 000–4 000 gramů,
  • tuková tkáň: 3 500–5 000 gramů,
  • placenta: 500–1 000 gramů.

Samozřejmě se jedná o tabulkové hodnoty, které neplatí pro každou ženu stejně. Podle nich si však můžete udělat alespoň přibližnou představu o svém přírůstku hmotnosti.

Zjistěte si více informací o svém osobním vývoji hmotnosti na základě své hmotnosti před těhotenstvím.

Pohyby dítěte

Možná – zejména pokud už máte za sebou jedno nebo více těhotenství – cítíte, jak se miminko v bříšku pohybuje a intenzivně cvičí. Jste prvorodička? Zkuste se uvolnit, možná ucítíte jemné šimrání nebo něco jako třepotání motýlích křídel. Mnoho žen popisuje pocit, jako by jim v břiše plavala ryba nebo jako by tam byla natažená velmi jemná tětiva malého luku. To je vaše dítě, které svými pohyby čeří plodovou vodu. Buďte trpělivá! Možná se vám tomu teď nechce věřit, ale přijde čas, kdy si budete přát, aby ve vašem bříšku opět na chvíli zavládl klid a mír. Zvláště ve třetím trimestru, kdy se vám chce spát, ale malý sportovec vás nenechá, protože se zrovna rozhodl, že bude intenzivně trénovat kotrmelce či výkopy.

Vaše tělo pracuje pro dva

Kromě nepříjemného napětí nebo bolesti prsou a záchvatů vlčího hladu byste ve 14. týdnu těhotenství neměla mít žádné vážné problémy. Neměla byste ani pociťovat takovou únavu jako v předchozích týdnech. Nenechte se však odradit, pokud jste stále vyčerpanější než před těhotenstvím. Je to přirozené, vaše tělo dělá práci za dva. Podporujte ho, jak jen můžete.

Samovolného potratu se již nemusíte obávat, ale náhlé krvácení berte vždy jako vážný poplašný signál. To platí pro celé období těhotenství.

Nejlepší tipy ve zkratce

  • Návalům hladu můžete předcházet pravidelným příjmem několika malých jídel denně. Nepřehrabujte se bezmyšlenkovitě v ledničce, mezi hlavními dopoledními jídly dejte přednost ovoci. Pokud vás večer přepadne hlad, chroupejte mrkev, kedlubnu nebo řapíkatý celer. Zaženou pocit hladu a vy se vyhnete zbytečným kaloriím.
  • Vždy mějte v dosahu láhev s vodou nebo termosku s oblíbeným čajem. Až ji uvidíte, nezapomenete si loknout. Tímto způsobem snadno dosáhnete svého cíle vypít dva litry tekutin denně.
  • Potřebujete se ráno nastartovat? Pomoci vám může vlažná až studená sprcha. Osvěží vás a zároveň prokrví vaši pokožku. Tato přírozená masáž je také vhodná jako prevence vzniku strií – drobných jizviček, které se tvoří na břiše, prsou a v okolí pánve v důsledku rychlého napínání kůže a rychlých hormonálních změn během těhotenství.
  • Máte sedavé zaměstnání a bolí vás záda? Neseďte stále na kancelářské židli. Střídejte ji s fitbalonem, případně si na sedadlo nebo opěrku dejte balanční podložku nebo nafukovací polštářek. Nejideálnější kompenzací nesprávného a dlouhého sezení je jednoznačně pravidelný pohyb a cílené cvičení.

Zeptejte se lékaře nebo porodní asistentky

Nerozumím výsledkům vyšetření. Mám požádat lékaře, aby mi je podrobně vysvětlil?

Lékaři používají odbornou terminologii, které nemusíte rozumět. Není snadné sledovat laboratorní hodnoty nebo výsledky screeningu. Možná patříte mezi budoucí maminky, kterým stačí krátké vysvětlení, že je vše v pořádku. Ale možná jste typ člověka, který potřebuje znát každou zkratku a její hodnotu. Nestyďte se zeptat svého lékaře na vše, co vám pomůže se ujistit, že jste vy i dítě v pořádku.