3. týden těhotenství (3. TT): zrod nového života

První den poslední menstruace můžete považovat za začátek těhotenství – samozřejmě jen za předpokladu, že právě v tomto menstruačním cyklu skutečně otěhotníte. Takže i když ještě nejste těhotná, prvních 14 dní menstruačního cyklu jsou první dva těhotenské týdny. Ovulace, během níž můžete reálně počít potomka, nastává přibližně v polovině cyklu, obvykle někdy mezi 14. a 17. dnem. Právě ve 3. těhotenském týdnu začíná úžasná pouť budoucího človíčka.

Jak velké je děťátko ve 3. těhoteském týdnu?

Vajíčko si na tu pravou spermii počká ve vejcovodu. Kolem oplodněného vajíčka se po splynutí se spermií vytvoří pevný obal, jenž zabrání, aby do něj pronikly další spermie.

Vzniká buňka, která stejným dílem nese genetickou informaci obou rodičů. Druhý den po spojení vajíčka a spermie se tato buňka rozdělí na dvě, později na čtyři buňky. Dělení pokračuje, 3. den je z jedné jediné buňky už dvanáct až šestnáct dalších. Protože vajíčko připomíná plod moruše, lékaři používají pro toto stadium vývoje odborný výraz morula, což v latině znamená moruše. Oplodněná buňka měří méně než 1 milimetr, takže pouhým okem byste ji nezaznamenala. Nezachytí ji ani běžný ultrazvuk. Zatím neexistuje žádný náznak toho, že jste těhotná.

5. den po oplodnění doputuje vajíčko do dělohy, kde se uhnízdí. I když je v tomto stadiu ještě neuvěřitelně malé, už v sobě nese celou životní sílu.

Vývoj dítěte

Po úspěšném oplodnění spermií putuje vajíčko do dělohy a přitom se dělí. K prvnímu dělení dochází 24 hodin po početí. Buňka se opět rozdělí každých 12 až 15 hodin. Vytvářejí se první orgány a soustavy lidského těla.

5 dní po oplodnění doputovalo vajíčko rozdělené na mnoho buněk do dělohy.

V děloze se mezitím vytvářejí podmínky pro optimální vývoj a růst budoucího děťátka. Výstelka dělohy dorostla do tloušťky 7 až 8 milimetrů, což je ideální prostředí pro zahnízdění oplodněného vajíčka.

7. den po oplodnění, putování a dělení se fascinující shluk buněk snaží najít ve výstelce dělohy místo, kde se uhnízdí.

Z prasklého obalu vajíčka vzniká žluté tělísko, které uvolňuje hormon progesteron. Tento hormon zůsobuje, že sliznice dělohy dále tloustne a připravuje se na přijetí vajíčka. Už je téměř jisté, že shluk buněk, jenž vznikl z jediné buňky vajíčka, se ve sliznici dělohy bezpečně uchytí.

Když zahnízdění vajíčka v děloze proběhne úspěšně, jste s jistotou těhotná. Začíná fascinující období růstu a vývoje budoucího dítěte.

Co se s vámi děje ve 3. týdnu těhotenství?

V tomto stadiu ještě o zázraku, jehož se stáváte součástí – nebo o fascinujícím zrodu nového života, který by se bez vás neodehrál – objektivně vůbec nic nevíte. Nenastaly ještě žádné měřitelné tělesné změny, nic neprozradí ani ultrazvuk. A kdybyste si nechala udělat těhotenský test, byl by negativní. Ale mnoho žen díky své pověstné intuici začíná něco tušit. Cítíte se šťastně, jste v pohodě? Tyto pozitivní pocity ve vás vyvolává progesteron, hormon žlutého tělíska, který se tvoří v děloze.

Můžete mít tyto příznaky

Možná vás překvapí slabé krvácení nebo spíše špinění hnědavé nebo načervenalé barvy. Nelekněte se, nejde o menstruační krvácení, ale o implantační špinění, které souvisí s uhnizďováním vajíčka v děloze. Vydatně prokrvená výstelka dělohy se může trochu narušit, přičemž vznikají nepatrné krvácející ranky.

Můžete postřehnout i mírné napětí v oblasti břicha, které také souvisí s implantováním vajíčka v děloze. Některé ženy vnímají ve 3. těhotenském týdnu lehkou bolest v prsech. Všechny tyto příznaky jsou však velmi nejasné a rozptýlené, proto si je budete spíše spojovat s ovulací než se začínajícím těhotenstvím.

Co můžete udělat pro své tělo na začátku těhotenství?

Jestliže chcete podpořit přirozený proces dozrávání vajíček ve vaječnících a později úspěšné zahnízdění jednoho oplodněného vajíčka v děloze, dbejte na zdravý a vyvážený jídelníček. Vaše strava by měla obsahovat dostatek vitamínů a minerálů. Uvědomte si však, že některé vítamíny, konkrétně A, D, E a K, jsou rozpustné v tucích. To znamená, že bez tuků je tělo nepřijme a nezpracuje. Jednoduše se do něj nedostanou. Vzbudilo ve vás slovo „tuky“ paniku? Jistě tento pojem obyčejně spojujete především s nezdravou kalorickou stravou. Je třeba však rozlišovat mezi špatnými a zdraví prospěšnými tuky.

Špatné, tedy nasycené transmastné tuky, se nacházejí ve ztužených rostlinných tucích a margarínech. Přidávají se do koláčů, zákusků, do hotového listové těsta nebo do jiného těsta či polotovarů. Kromě toho, že mají velké množství kalorií, zvyšují riziko srdečněcévních onemocnění. Těm se rozhodně vyhýbejte.

Nasycené tuky se však nacházejí také v mase, mléce a mléčných výrobcích, v sýrech i v klasickém másle. Strava bohatá na tyto tuky se může podílet na zvyšování celkového cholesterolu, proto je konzumujte s mírou. Na druhou stranu jsou důležité, protože nám dodávají energii, pomáhají při regulaci tělesné teploty, podílejí se na tvorbě některých hormonů, chrání orgány, cévy a tkáně.

Nejlepší skóre mají nenasycené tuky. Najdete je především v zelenině, ořeších, semenech, olivovém a slunečnicovém oleji a v mastných rybách, jako jsou losos, makrela nebo sardinka. Tyto tuky jsou potřebné pro zpracování vitamínů A, D, E a K, pro fungování organismu, vývoj mozku, látkovou výměnu a pro snižování rizika srdečněcévních onemocnění. Naše tělo si je však neumí samo vyrobit, proto je musíme doplňovat ve stravě.

Vychutnávejte si rozmanitost, kterou vám nabízí příroda. Vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám, dopřejte si hodně čerstvého, především syrového ovoce a zeleniny, snězte hrst ořechů denně, používejte při přípravě jídel olivový olej a nezapomínejte na mastné ryby. Takto zajistíte svému tělu nejen přísun vitamínů, ale i vlákniny. Tu bude vaše tělo s rostoucím bříškem potřebovat čím dál víc.

Náš tip

Především v první fázi těhotenství má hodně žen doslova bláznivé chutě. Možná budete jíst od rána do večera jen banány, chroupat sušenky nebo lovit ze zavařovačky kyselé okurky. Případně vám tak zachutná omítka ze stěny, že za pár dní zůstane ve zdi dírka. Nemusíte se obávat, stvoření o velikosti špendlíkové hlavičky ve vašem bříšku tyto chutě neublíží, protože rychle přejdou.

V každém případě se však už teď snažte upřednostňovat potraviny, jež obsahují vysoký podíl železa a kyseliny listové.

Kyselina listová je vlastně vitamín B9, který se významně podílí na krvetvorbě, růstu a vývoji buněk a chrání budoucí děťátko před vrozenými vývojovými vadami. Z toho důvodu potřebují těhotné ženy mnohem víc kyseliny listové než ostatní lidé. Tělo si ji však nedokáže samo vyrobit. Nachází se sice v některých druzích ovoce a zeleniny, v droždí, játrech, celozrnných obilninách a ve výrobcích z nich, získat však potřebnou dávku konzumací těchto potravin je téměř nemožné. Proto byste měla během těhotenství užívat speciální doplněk stravy, jenž ji obsahuje. Je vhodný, i když se teprve chystáte otěhotnět. Před jeho zakoupením se však poraďte se svým ošetřujícím gynekologem nebo lékárníkem.

V těhotenství hraje velkou roli také železo, které zabezpečuje transport životně důležitého kyslíku do krve. V organismu nastávající maminky se zvyšuje objem krve až o polovinu. Z tohoto důvodu potřebujete až dvojnásobně vyšší denní dávku železa. Hladinu železa prozradí odběry krve, které vám gynekolog udělá v rámci pravidelných prohlídek. Když bude nízká, předepíše vám přípravek, jenž obsahuje potřebnou denní dávku.

Nesmírně důležitý pro vás i vaše miminko je vitamín D. V organismu plní zásadní funkce. Zodpovídá za udržování rovnováhy a stabilního poměru vápníku a fosforu v krvi a podporuje jejich vstřebávání ve střevě. Zabezpečuje správný vývoj kostí děťátka v matčině děloze, v období kojení zvyšuje tvorbu mateřského mléka. Je důležitý při vývoji a růstu kostí a zubů v dětském věku i v pubertě, ale také při prevenci osteoporózy a jiných metabolických onemocnění kostí v dospělosti. Pozitivně ovlivňuje svalový a centrální nervový systém. Je potřebný i pro nastartování vrozené imunity, která už od narození umožňuje dítěti bránit se proti různým infekcím. Naše tělo si většinu vitamínu D umí vyrobit samo v pokožce, ale potřebuje na to dostatek slunečního záření. V našich zeměpisných šířkách nám však tento vitamín výrazně chybí.

Čemu byste se nyní měla vyhýbat?

Když jste těhotná, měla byste se vyhýbat všemu, co ohrožuje zdravý vývoj vašeho děťátka i vaši osobní pohodu.

  • Alkohol:

Alkohol, zvláště při pravidelné konzumaci oslabuje organismus. Je dokázáno, že poškozuje vývoj dítěte. Každý doušek alkoholu proniká přes placentu přímo k dítěti.

  • Nikotin:

Nikotin zvyšuje srdeční frekvenci a vytváří stres v těle. Způsobuje, že průtok krve v děloze je nedostatečný, což negativně ovlivňuje vývoj dítěte. Protože nově vytvořená výstelka dělohy je bohatě zásobovaná krví, můžou se v ní ukládat různé toxiny. Kromě toho kouření vede k závislosti, která není v souladu s těhotestvím.

  • Stres:

Když už máte jistotu, že jste těhotná, pokuste se stres ze svého života odstranit nebo ho alespoň zmírnit. Stres není jen hádka se šéfem, nestihnutí termínu, zácpa na silnici nebo pracovní povinnosti i přes víkend. Jeho významným spouštěčem je i nedostatek spánku a narušený biorytmus. Dejte si na to pozor, obzvlášť když pracujete na směny a máte noční služby. To všechno může negativně ovlivnit vývoj dítěte.

Náš tip

Většina žen zpočátku netuší, že jsou těhotné. Možná i vy si příležitostně dáte skleničku, občas zhltnete prášek na bolest nebo na spaní nebo se neobejdete bez cigarety. Neobviňujte se! Ještě stále platí zásada „všechno, nebo nic“. Těhotenství buď vydrží, nebo ne. Když nepřetrvá, může to mít jiné příčiny. Samozřejmě hned jak se dozvíte, že jste těhotná, přestaňte pít alkohol, kouřit a dejte si pozor na léky bez lékařského předpisu.

Nejlepší tipy ve zkratce

  • Máte pocit, že byste mohla být těhotná? Zachovejte klid a buďte v pohodě. 
  • Kupte si spolehlivý těhotenský test.
  • Dohodněte si termín u gynekologa.
  • Svěřte se se svými pocity někomu, kdo je vám blízký.

 

Zeptejte se lékaře nebo porodní asistentky

Jaké vitamíny a minerály z lékárny mám užívat?

Je přirozené, že chcete svému miminku vytvořit co nejlepší podmínky pro vývoj. Mnohé matky užívají multivitamínové doplňky pro těhotné, protože se obávají vývojových anomálií způsobených nedostatkem kyseliny listové, ale i jiných vitamínů a minerálů. Je pravda, že nedostatek kyseliny listové v matčině těle souvisí s vrozenými poruchami nervové trubice, hlavně s rozštěpem páteře i s vrozenými vadami srdce, anémií nebo zvýšeným rizikem potratu. Multivitamínové preparáty však mohou obsahovat i 20 vitamínů a minerálů. Odborníci upozorňují, že většina žen, které plánují těhotenství nebo už otěhotněly, takové přípravky nepotřebuje. Když máte dobrou životosprávu, vystačíte si s doplňky stravy, jež obsahují kyselinu listovou a vitamín D, případně železo.

Kolik kyseliny listové denně potřebuji?

Dospělá žena v plodném věku může užívat 300 mikrogramů kyseliny listové denně, zpočátku těhotenství se dávka zvyšuje na 400 mikrogramů. Od 12. těhotenského týdne byste měla užívat 800 mikrogramů.

Některé preparáty s kyselinou listovou obsahují i jód. Jestliže máte onemocnění štítné žlázy nebo poruchu tvorby hormonů, které se v ní tvoří, užívejte doplněk, který jód neobsahuje.

Užívání přípravků s kyselinou listovou, ale i s jinými vitamíny a minerály konzultujte s gynekologem nebo lékárníkem.